The International Film Music Festival
FILMMUSIK-FESTIVALENS
CELEBRA GÄSTER
-
CARL DAVIS
Carl Davis föddes i New York 1936.
Hans karriär startade i Amerika, men så småningom flyttade
han till Köpenhamn för att studera vidare. 1961 bosatte han sig i
England, där en energisk kompositions- och dirigentkarriär tog
form inom klassisk musik, teater, film och TV. Davis första stora
kommission i England var en radiopjäs, ”The Flip Side” – denna
tilldelades snart den prestigeladdade utmärkelsen Prix d´Italia.
Hans stora intresse för de sceniska konsterna tillfredsställdes
delvis genom hans många uppgifter för The Royal Shakespeare Company
och The National Theatre. Han fick även mottaga mycket beröm från
både publik och press för sina film- och TV-partitur; bl.a. vann Davis
pris för TV-serien ”The World at War” och filmen The French
Lieutenant´s Woman. Andra kända filmer är bl.a. Scandal (om
Profumo-skandalen) och Rainbow (regi: Ken Russell).
Carl Davis lista på konsertstycken växer ständigt; från
hans klarinett-konsert till orkes-tersviter baserade på hans
filmmusik.
Han har också noterat stora framgångar inom balettvärlden, bl.a. med
”A Simple Man” och ”Alice in Wonderland”.
Davis har framträtt som dirigent för de flesta engelska
symfoniorkestrarna, men även ett stort antal internationella
orkestrar.
Repertoaren har varierat – allt från egna kompositioner till
standardverk inom den klas-siska utbudet och symfonisk populärmusik.
Genom åren har Davis hunnit med att spela in ett stort antal CD med
både egen och andras musik.
Hans minnesvärda partitur till den franska stumfilmen
Napoléon hjälpte till att frambringa TV-serien ”Thames Silents”,
vilket i sin tur ledde till ett nyvaknande intresse värl-den över
för legendariska stumfilmer. Sedan det snart femtonåriga samarbetet
med stum-filmsforskarna Kevin Brownlow och David Gill startade, har
Davis hunnit tonsätta ett imponerande antal fräscha stumfilmspartitur
som applåderas livligt världen över.
Nu är det äntligen Sveriges tur!
-
GILLIAN ANDERSON
Gillian Anderson är dirigent och musikforskare.
Hennes specialiteter är amerikansk musik och stumfilmsmusik, och hon
har dirigerat orkestrar i Europa, Sydamerika, Kanada och USA.
Hennes framträdanden har beskrivits som ”briljanta” (The Washington
Post), ”extraordinära” (The New York Times) och ”otroligt involverande
upplevelser” (Philadelphia Daily News).
Andersons rekonstruktion och inspelning av ursprungsmusiken
till Murnaus Nosferatu (1921) kom nyligen ut på CD via BMG Classics,
och hennes motsvarande arbete för den i Malmö aktu-ella Carmen kommer
snart att finnas till salu.
Sammanlagt har hon hittills restaurerat och rekonstruerat
originalpartitur till arton klassiska stumfilmer – samtliga
även framförda ”live” på filmfestivaler och universitet över hela
världen.
Hon har också skrivit tre böcker (bl.a. Music for Silent Films,
1898-1924) och ett stort antal artiklar för några av de mest
välkända filmtidskrifterna.
Ms. Anderson föddes den 28 november 1943 i USA. Sedan 1969
är hon gift med läkaren Gordon Wood Anderson. Hennes fritidsintressen
– förutom filmmusik – är camping, cykling, matlagning,
kvinnorätt och sex.
-
Pierre Oser Ensemble
Pierre Oser har en bakgrund som konsertpianist och har arbetat framför
allt med samtida musik, experimentell och elektroakustisk. På senare
år har denna mångsidiga artist tillsammans med olika musiker ägnat
sig åt stumfilmsmusik.
Både gamla partitur bearbetas och uppförs liksom nya
kompositioner utarbetas i de fall originalmusiken är försvunnen
eller av olika anledningar obrukbar. Pierre Oser har med sin ensemble
ackompanjerat stumfilmer vid ett flertal filmfestivaler såsom i
Edinburgh, Toronto, Moskva, Dublin. Här i Malmö framför Pierre Oser
tillsammans med Frank Strobel originalmusik till två
filmföreställningar – Metropolis från 1927 i regi av Fritz Lang och
världens första animerade helaftonsfilm Die Abenteuer des
Prinzen Achmed (Prins Achmeds äventyr, 1926) som gjordes av Lotte
Reiniger. Musiken till Metropolis är skriven av Gottfried Huppertz
och originalkompositionen framförs på två flyglar. Wolfgang Zeller
skrev musiken till Lotte Reinigers skuggspelsfilm som här spelas
i en bearbetning för två flyglar.
-
Akademiska kapellet
Akademiska kapellet, som är en musikinstitution under Lunds
Universitet, har haft obruten verk-samhet sedan 1745. Director
Musices som an-svarar för orkestern heter Johan Åkesson och är
den tionde i raden. Symfoniorkestern består idag av cirka 85
medlemmar och hälften av dessa med-verkar vid uppförandet av
Sången om den eldröda blomman. Kapellet firade förra året sitt
250-års-jubileum och uppförde då drygt 30 konserter, bl.a.
arrangerade man Sveriges första studentorkester-festival för
symfoni- och kammarorkestrar. Ett flertal mindre ensembler såsom
stråkkvartetter, blåskvintetter och stråkorkestrar har bildats
med kapellet som bas. Av dessa kan nämnas kammarorkestern
Cappella Lundensis, blås-kvintetten Tibia, Lunds Renässansensemble
m.fl.
Musiken till Sången om den eldröda blomman är en av de få,
kanske den enda, originalkomposi-tionen till svensk film som
skrevs under stumfilms-tiden. Operans hovkapellmästare Armas
Järne-felt fick uppdraget att göra ett genomkomponerat partitur
vilket mottogs med stora applåder vid premiären. Både partituret
och orkesterstäm-morna har varit försvunna sedan 1930-talet men
återfanns av filmmusikforskaren Ann-Kristin Wallengren i slutet
av 1980-talet. Eftersom smärre delar av filmen är borta har det
varit ett visst arbete med att återställa partituret.
Med gemensamma krafter har Johan Åkesson och Ann-Kristin Wallengren
lyckats finna en tolkning som åter gör Mauritz Stillers
film rättvisa.
-
Neil Brand
Neil Brand är en av världens främsta stumfilms-pianister.
1983 började han spela till stumfilm. Han har ett flertal
gånger framträtt i engelsk television och förklarat och
demonstrerat tekniken som behövs för denna typ av
ackompanjemang. Brand framträder också regelbundet vid de
största stumfilmsfestivalerna; sedan 1990 har han varje år
spelat vid Pordenone-festivalen i Italien. I november 1995
framfördes för första gången hans nykomponerade musik
till den
engelska filmen Shooting Stars (1927).
Brand framträder under Festivalen med sin
”show” Beyond the Barriers of Sound, där han kommer
att spela och berätta om vad det innebär och vad
som krävs för att musikaliskt ”illustrera” stumfilm.
Många konkreta exempel bestående av scener ur olika
klassiska filmer kommer att visas. Till dessa spelar
han och ger en fortlöpande kommentar.
-
Ensemble Ma
Ma är det tidsenliga namnet på en svensk kam-marensemble
som målmedvetet och framgångsrikt har inriktat sig på
interpretation av betydande kompositioner i 1900-talets
konstmusik, musik av avantgardister och deras efterföljande
ut-vecklare. Tidsenligt och välfunnet då ”ma” är
ungerskans ord för för svenskans ”idag”. Som en pendang
till ensemblens inriktning och engagemang passar också det
faktum att det i 1910-20-talets Budapest fanns en radikal
kultur-tidskrift med namnet Ma. Kammarensemblen Ma bildades
1987 och består idag av några av Sveriges ypperligaste
kammarmusiker.
Ensemble Ma framför här Hanns Eislers experimentella musik
till Joris Ivens kortfilm Regen (Regn) där filmen är från 1929
och musiken från 1941. I pausen spelas Arnold Schönbergs
Kammarsymfoni E-dur op.9 i arrangemang av Anton Webern, Pierrot
Lunaire op.21.
-
Expressteatern
Expressteatern, alias Vidisha Mallik och Ed Damron, bildades
i Paris 1986 efter studier vid Ecole Jacques Lecoq ”Mime,
Mouvement, Théâtre”. Duon söker ett teaterspråk som är levande,
berörande och universellt. De har tur-nerat huvudsakligen i
Sverige och USA, men också gästspelat i Lettland. Sedan 1990 är
Expressteatern hemmahörande i Malmö, där de även har
samarrangerat två internationella clownteaterfestivaler.
”Matinée på Rialton” är den tolfte pjäs som Vidisha och
Ed har skrivit tillsammans. Föreställningen, som är i regi
av Mario Gonzalez och ensemblen, är en hyllning till filmens
100-årsdag och är upplagd som en stumfilmsteater. Stina
Backlund ackompanjerar föreställningen på piano i tidsenlig
anda.
-
Musik i Skåne
Tre musiker från Musik i Skåne, Kjell-Ove Dahl-man på piano,
Olle Joelsson på violin och Robert Wiklander på violoncell,
framträder med ny-kompilerad musik till de svenska stumfilmerna
Erotikon från 1920 i regi av Mauritz Stiller och Fången på
Karlstens fästning som Georg af Klercker gjorde 1916. Båda
filmerna ackompanjerades ursprungligen av kompilerad musik,
och musikprogrammet till Erotikon är delvis bevarat.
Filmmusikforskaren Ann-Kristin Wallengren har utgått från detta
då hon gjorde nya musikprogram till de båda filmerna.
Musik-programmen är tidsenligt sammansatta och använder
filmillustrationsmusik blandat med salongsmusik och
klassiska stycken.
-
Björn Isfält och Thomas Lindahl
Den svenska filmmusikens dag
Isfält och Lindahl betraktas allmännt som två av de största namnen
inom den svenska filmmusiken de senaste decennierna –
tillsammans representerar de en slags nutida fortsättning på
den tradition som Erik Nordgren nästan var ensam om generationen
före. Björn Isfält har bidragit med musiken till ett 25-tal
svenska filmer som de flesta har varit stora succéer.
En kärlekshistoria (1970), Kristoffers hus (1979),
Ronja Rövar-dotter (1984), Mitt liv som hund (1985) och
Änglagård (1992) är filmer som uppskattats av en stor
svensk publik, och då inte minst för sin fint nyanserade
och dramaturgiskt följsamma musik. Isfält har även skrivit
teater- och opera-musik och det sistnämnda gäller även i hög
grad för Thomas Lindahl. Lindahls musik för film är personligt
präglad och han har oförväget gett sig in i de mest skilda
genrer. Dramer såväl som komedier har begåvats med välbearbetad
musik och under senare år, med filmer som Jönssonligan och den
svarta diamanten (1992), Pariserhjulet (1994) och Sunes sommar
(1993), har Thomas Lindahl avancerat till en av de mera eftertraktade
filmmusikkompositörerna.
Under denna dag kommer dessa två kompositörer att
berätta om sitt spännande komposi-tionsarbete och de problem
och glädjeämnen som ligger i arbetet att sammanföra musik och
bild-mediet på ett konstnärligt verkningsfullt sätt.
-
Claudia Gorbman
Claudia Gorbman undervisar i filmvetenskap vid University of
Washington, Tacoma i USA. Hennes avhandling och forskningsområde
är film-musik och genom sitt författande har hon fört upp de
teoretiska filmmusikaliska diskussionerna på en högre nivå.
Hennes föreläsning, som hålls på engelska, kommer att handla
om pop- och rockmusik i film, och har titeln ”Aesthetics in the
Age of Gump: The Pop Song Score”.
-
Olav Anton Thommessen
Olav Anton Thommessen kan sägas vara Norges svar på Sven-David
Sandström. Han är professor i komposition vid Musikaliska
Akademin i Oslo och fick Nordiska Rådets Musikpris 1990 för
sin tonsättning ”Through a Prism”. Denna mångsidiga kompositör
har stora kunskaper om filmmusik i allmänhet och kommer att
centrera sitt föredrag kring den europeiska musikkulturen i
Hollywood. Både amerikanska och europeiska filmer står på
programmet.
The International Film Music Festival Malmö 1996
Kärleksgatan 2 A, 211 45 Malmö. Tel: 040-611 91 20. Fax: 040-611 18 06
E-mail ifmf@kajen.com