index

The International Film Music Festival

Palladium måndag 3 juni 19.00






SÅNGEN OM DEN ELDRÖDA BLOMMAN

(1919)

Musik: Armas Järnefelt / Regi: Mauritz Stiller / Manus: Mauritz Stiller, Gustaf Molander, efter Johannes Linnankoskis roman / Foto: Ragnar Westfelt, Henrik Jaenzon / Bolag: Svensk Filmindustri / Längd: 85 min / Medv: Lars Hanson, Edith Erastoff, Greta Almroth, Axel Hultman, Louise Fahlman, Lillebil Christensen, Doris Nelson.

Sången om den eldröda blomman var Svenska Bios dittills dyraste produktion, men den blev också dess största publikframgång icke blott i Sverige utan även utomlands. Med denna film öppnades på allvar den internationella marknaden för svensk film; den gick ut över värl-den i ett stort antal kopior och till inte mindre än 45 länder. Det litterära underlaget var Johannes Linnankoskis roman med samma namn från 1905 – senare också filmad 1934 med Edvin Adolpson och Inga Tidblad, 1956 med Jarl Kulle och Anita Björck i färg och Aga-scope; dessutom i Finland 1938 och 1971. Filmens mest berömda sekvens är natur-ligtvis Lars Hansons faro fyllda forsfärd. Den samtida kritiken var oftast över-svallande: ”Sången om den eldröda blomman blir utan tvivel den världssuccès den förtjänar att bli. Den utlands-publik som kanske främst fikar efter sensation, har en sådan i den oförlikneliga och med intet i den vägen jämförliga sportbragden i den virvlande forsen. Därtill komma den välbyggda dramatiska handlingen och de målande scenerna ur ett bygdeliv, som omramas av en stor-slagen natur – i detta sammanhang en eloge till fotograferna, Henrik Jaenzon och Ragnar Westfelt!” (Stockholmstidningen) ”Sången om den eldröda blomman är ett stycke nordiskt liv, som på oss nordbor måste slå an oändligt mer än alla ameri-kanska, franska o.a. mer eller mindre pompösa och dyrbara filmverk. Det är nordiskt kynne över det hela, känslouttrycken, handlingarna och naturen. Karaktärerna äro skarpt och kraftigt tecknade. Spelet var överallt verklighetstroget, så i idyll som bragd. Huvudrollerna uppburos av Lars Hanson och Edith Erastoff. Scenerierna voro storslagna och Armas Järnefelts musik med inslag av finska melodier en efter det hela smidigt fallande dräkt.” (Göteborgs Handels och Sjöfartstidning) I Socialdemokraten är man mera syrlig: ”Varför hr. Stillers film fått sitt namn av Linnankoskis bekanta roman är litet svårt att förstå - eller rättare: Det är mycket lätt att förstå. Ett berömt författarnamn gör sig alltid bra som reklam. Eljes kunde filmen gärna ha hetat ”Lars Hanson som timmerflottare”, ”En timmerflottares äventyr” eller vad som helst. Det väsentliga i Linnankoskis berättelse, det betagande lyriska inslaget och den strängt etiska grundtonen, har filmen givetvis inte kunnat fånga. Det hela har blivit en serie situationer hopfogade till ett enkelt folkskådespel. Av Linnankoskis unge livskonstnär i bonde-dräkt har blivit en rätt vanlig Don Juan, som efter åtskilliga äventyr får den rika och stolta bonddottern Kylliki, vars hjärta han vunnit med sin våghalsiga forsfärd.” En tid efter premiären förkortades filmen drastiskt; en halvtimma klipptes bort. Den av Svenska Filminstitutet restaurerade och tintade kopian är, på några minuter när, identisk med denna förkortade version.
B.B.


OBS: Armas Järnefelts originalmusik spelas av Akademiska Kapellet under ledning av Johan Åkesson. Som förspel kommer Neil Brand att spela till två korta stumfilmsfarser!
The International Film Music Festival Malmö 1996
Kärleksgatan 2 A, 211 45 Malmö. Tel: 040-611 91 20. Fax: 040-611 18 06
E-mail ifmf@kajen.com