The International Film Music Festival
Palladium måndag 3 juni 19.00
SÅNGEN OM DEN ELDRÖDA BLOMMAN
(1919)
Musik: Armas Järnefelt / Regi: Mauritz Stiller / Manus:
Mauritz Stiller, Gustaf Molander, efter Johannes Linnankoskis
roman / Foto: Ragnar Westfelt, Henrik Jaenzon / Bolag: Svensk
Filmindustri / Längd: 85 min / Medv: Lars Hanson, Edith
Erastoff, Greta Almroth, Axel Hultman, Louise Fahlman, Lillebil
Christensen, Doris Nelson.
Sången om den eldröda blomman var Svenska Bios dittills dyraste
produktion, men den blev också dess största publikframgång icke
blott i Sverige utan även utomlands. Med denna film öppnades på
allvar den internationella marknaden för svensk film; den gick ut
över värl-den i ett stort antal kopior och till inte mindre än
45 länder. Det litterära underlaget var Johannes Linnankoskis
roman med samma namn från 1905 – senare också filmad 1934 med Edvin
Adolpson och Inga Tidblad, 1956 med Jarl Kulle och Anita
Björck i färg och Aga-scope; dessutom i Finland 1938 och 1971.
Filmens mest berömda sekvens är natur-ligtvis Lars Hansons faro
fyllda forsfärd. Den samtida kritiken var oftast
över-svallande: ”Sången om den eldröda blomman blir utan tvivel
den världssuccès den förtjänar att bli. Den utlands-publik som
kanske främst fikar efter sensation, har en sådan i den oförlikneliga
och med intet i den vägen jämförliga sportbragden i den virvlande
forsen. Därtill komma den välbyggda dramatiska handlingen och de
målande scenerna ur ett bygdeliv, som omramas av en stor-slagen
natur – i detta sammanhang en eloge till fotograferna, Henrik
Jaenzon och Ragnar Westfelt!” (Stockholmstidningen)
”Sången om den eldröda blomman är ett stycke nordiskt liv, som på
oss nordbor måste slå an oändligt mer än alla ameri-kanska, franska
o.a. mer eller mindre pompösa och dyrbara filmverk. Det är nordiskt
kynne över det hela, känslouttrycken, handlingarna och naturen.
Karaktärerna äro skarpt och kraftigt tecknade. Spelet var överallt
verklighetstroget, så i idyll som bragd. Huvudrollerna uppburos
av Lars Hanson och Edith Erastoff. Scenerierna voro storslagna och
Armas Järnefelts musik med inslag av finska melodier en efter det
hela smidigt fallande dräkt.”
(Göteborgs Handels och Sjöfartstidning)
I Socialdemokraten är man mera syrlig: ”Varför hr. Stillers film
fått sitt namn av Linnankoskis bekanta roman är litet svårt att
förstå - eller rättare: Det är mycket lätt att förstå. Ett berömt
författarnamn gör sig alltid bra som reklam. Eljes kunde filmen
gärna ha hetat ”Lars Hanson som timmerflottare”,
”En timmerflottares äventyr” eller vad som helst. Det väsentliga
i Linnankoskis berättelse, det betagande lyriska inslaget och den
strängt etiska grundtonen, har filmen givetvis inte kunnat fånga.
Det hela har blivit en serie situationer hopfogade till ett
enkelt folkskådespel. Av Linnankoskis unge livskonstnär i bonde-dräkt
har blivit en rätt vanlig Don Juan, som efter åtskilliga äventyr
får den rika och stolta bonddottern Kylliki, vars hjärta han vunnit
med sin våghalsiga forsfärd.”
En tid efter premiären förkortades filmen drastiskt; en
halvtimma klipptes bort. Den av Svenska Filminstitutet restaurerade
och tintade kopian är, på några minuter när, identisk med denna
förkortade version.
B.B.
OBS: Armas Järnefelts originalmusik spelas av Akademiska
Kapellet under ledning av Johan Åkesson. Som förspel kommer
Neil Brand att spela till två korta stumfilmsfarser!
The International Film Music Festival Malmö 1996
Kärleksgatan 2 A, 211 45 Malmö. Tel: 040-611 91 20. Fax: 040-611 18 06
E-mail ifmf@kajen.com